تازه های مذهبی

مجموعه حدیث هایی برای روزه داری ماه رمضان

مجموعه حدیث هایی برای روزه داری ماه رمضان

حدیث برای روزه و روزه داران

مجموعه ای از حدیث و احادیثی در باب روزه روزه داری روزه داران ماه رمضان ۹۴ و… برایتان آماده کرده ایم.

حدیث روزه و صدقه
قال الصادق علیه‎السلام : صدقه درهم افضل من صیام یوم؛

یک درهم صدقه دادن از یک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۱۸، ح ۶)–

—————————————-
حدیث پاداش روزه
قال رسول الله صلّى الله علیه وآله: قال الله تعالى:الصوم لى و انا اجزى به؛

روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۹۴، ح ۱۵ و ۱۶ ؛ ۲۷ و ۳۰)

—————————————-
حدیث جرعه نوشان بهشت
قال رسول الله صلّى الله علیه و آله:من منعه الصوم من طعام یشتهیه کان حقا على الله ان یطعمه من طعام الجنه و یسقیه من شرابها؛

کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد بر خداست که به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شراب‎هاى بهشتى به او بنوشاند.
(بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۳۱)
—————————————-
حدیث خوشا بحال روزه‎داران
قال رسول الله صلّى الله علیه وآله:طوبى لمن ظما او جاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامه؛

خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اینان در روز قیامت ‏سیر مى‏شوند.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۹۹، ح‏۲)
—————————————-
حدیث  مژده به روزه ‏داران
قال الصادق علیه‎السلام: من صام لله عزوجل یوما فى شده الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک یمسحون وجهه و یبشرونه حتى اذا افطر؛

هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏ به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.
(الکافى، ج ۴، ص ۶۴، ح ۸/ بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۲۴۷)
—————————————-
حدیث شادى روزه‎دار
قال الصادق علیه‎السلام: للصائم فرحتان فرحه عند افطاره و فرحه عند لقاء ربه؛

براى روزه‎دار دو سرور و خوشحالى است:
۱- هنگام افطار
۲- هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قیامت)
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۹۰ و ۲۹۴ ح‏۶ و ۲۶)

—————————————-
حدیث بهشت و باب روزه ‏دارن
قال رسول الله صلّى الله علیه و آله:ان للجنه بابا یدعى الریان لا یدخل منه الا الصائمون؛

  براى بهشت درى است ‏به نام (ریان) که از آن فقط روزه‎داران وارد مى‏شوند.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۹۵، ح‏۳۱/ معانى الاخبار، ص ۱۱۶)

—————————————-
 حدیث دعاى روزه ‏داران
قال الکاظم علیه‎السلام: دعوه الصائم تستجاب عند افطاره؛

دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
(بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۵۵، ح ۳۳)
—————————————-
حدیث بهار مومنان
قال رسول الله صلّى الله علیه و آله: الشتاء ربیع المومن یطول فیه لیله فیستعین به على قیامه و یقصر فیه نهاره فیستعین به على صیامه؛

زمستان بهار مومن است از شب‎هاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى و از روزهاى کوتاهش براى روزه‎دارى بهره مى‏گیرد.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۰۲، ح ۳)
—————————————-
حدیث روزه مستحبى
قال الصادق علیه‎السلام: من جاء بالحسنه فله عشر امثالها من ذلک صیام ثلاثه ایام من کل شهر؛

هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۱۳، ح ۳۳)
—————————————-
حدیث روزه ماه رجب
قال الکاظم علیه‎السلام: رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر؛

رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند.
(من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۵۶، ح ۲ / وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۵۰، ح ۳)
—————————————-
 حدیث روزه ماه شعبان
قال الصادق علیه‎السلام: من صام ثلاثه ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرین متتابعین؛

هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‏کند.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۷۵، ح ۲۲)
—————————————-
حدیث  افطارى دادن(۱)
قال الصادق علیه‎السلام: من فطر صائما فله مثل اجره؛

هر کس روزه‎دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه‎دار است.
(الکافى، ج ۴، ص ۶۸، ح ۱)
—————————————-
حدیث افطارى دادن (۲)
قال الکاظم علیه‎السلام: فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک؛

افطارى دادن به برادر روزه‎دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
(الکافى، ج ۴، ص ۶۸، ح ۲)

—————————————-
 حدیث روزه خوارى
قال الصادق علیه‎السلام: من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه؛

هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد – روح ایمان از او جدا مى‏شود .
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۱۸۱، ح ۴ و ۵ / من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۳، ح ۹)

—————————————-
حدیث رمضان ماه خدا
قال امیرالمومنین علیه‎السلام: شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى؛

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۶۶، ح ۲۳)
—————————————-
حدیث رمضان ماه رحمت
قال رسول الله صلّى الله علیه و آله: … و هو شهر اوله رحمه و اوسطه مغفره و اخره عتق من النار؛

رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.
(بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۲)
—————————————-
حدیث فضیلت ماه رمضان
قال رسول الله صلّى الله علیه و آله: ان ابواب السماء تفتح فى اول لیله من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیله منه؛

درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. (بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۴)
—————————————-
حدیث اهمیت ماه رمضان
قال رسول الله صلّى الله علیه و آله: لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یکون رمضان السنه؛

اگر بنده «خدا» مى‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست مى‏داشت که تمام سال، رمضان باشد.
(بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۶)
—————————————-

حدیث قرآن و ماه رمضان
قال الرضا علیه‎السلام: من قرا فى شهر رمضان آیه من کتاب الله کان کمن ختم القرآن فى غیره من الشهور؛

هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که در ماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.
(بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۶)
—————————————-
حدیث  شب سرنوشت‏ ساز
قال الصادق علیه‎السلام: راس السنه لیله القدر یکتب فیها ما یکون من السنه الى السنه؛

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۵۸، ح ۸)

—————————————-
حدیث تقدیر اعمال
قال الصادق (علیه‎السلام): التقدیر فى لیله تسعه عشر و الابرام فى لیله احدى و عشرین و الامضاء فى لیله ثلاث و عشرین؛

برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست و یکم و تنفیذ آن در شب بیست و ‏سوم.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۵۹)
—————————————-
حدیث احیاء شب قدر
عن فضیل بن یسار قال:کان ابو جعفر(علیه‎السلام) اذا کان لیله احدى و عشرین و لیله ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى؛ فضیل بن یسار گوید:
امام باقر(علیه‎السلام) در شب بیست و یکم و بیست و ‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان مى‏رسید نماز صبح را مى‏خواند.
(وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۶۰، ح ۴)
 —————————————-
 حدیث زکات فطره
قال الصادق(علیه‎السلام): ان من تمام الصوم اعطاء الزکاه یعنى الفطره کما ان الصلوه على النبى (صلّى الله علیه وآله) من تمام الصلوه؛

تکمیل روزه به پرداخت زکات یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلّى الله علیه وآله) کمال نماز است.

«مطالب پیشنهادی به شما»

درباره نویسنده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.